Ice Watch: design van onze zuiderburen
Ice Watch is opgericht in 2006 door Jean-Pierre Lutgen met als doel een betaalbaar designhorloge met de beste kwaliteit uurwerken op de markt te zetten. In 2007 kwamen de eerste horloges op de markt en ze werden al snel een groot succes.
Mede door een sterke merkidentiteit en samenwerking met bekendheden en grote merken is het merk in een rap tempo een grote speler op de horlogemarkt geworden. Zo hebben ze in samenwerking met David Guetta een F*** Me I’m Famous collectie opgezet waarbij de vrouw van David Guetta, Cathy, model stond voor de horloges.
Ook zijn de horloges te zien in videoclips van Katy Perry, the Black Eyed Peas, Jennifer Lopez en Avril Lavigne. Daarnaast zijn ze partner van BMW motorsport in de DTM series.
Volgens Jean-Pierre is het merk zo snel groot geworden door goed te luisteren naar waar de markt om vraagt en door de sterke marketingcampagne die veelal gericht is op social media en viral marketing.
Betaalbaar design
Met een designuiterlijk en een uurwerk van het Japanse Miyota levert Ice Watch een uniek product. Doordat de kosten laag zijn, maar de kwaliteit tot de allerbeste behoort, weten ze voor een zeer aantrekkelijke prijs prachtige designhorloges op de markt te zetten.
Door hun brede assortiment spreken de horloges zowel jong als oud aan. Een belangrijk kenmerk van het Ice Watch design zijn de felle kleuren. Hoewel bepaalde kleuren misschien meer vrouwen en andere kleuren weer meer mannen aanspreken, zijn alle horloges bedoeld als unisex horloge, dus geschikt voor zowel man als vrouw.
Namaak
Helaas brengt groot succes ook nadelen met zich mee. Zo zijn er vele namaak horloges op de markt die de designs van Ice Watch 1-op-1 kopiëren en zelfs met de merknaam Ice Watch op de markt brengen. Ice Watch zelf is hier al een campagne tegen begonnen en probeert er voor te zorgen dat de consument niet wordt teleurgesteld.